Katrin Hiinas 2006...

Friday, April 20, 2007

Üleriigiline inglise keele test

Sel pühapäeval kirjutavad kogu hiina lõpukursuste inglise filoloogid üleriigilist standardset inglise keele tasemetesti. See koosneb etteütlusest, kuulamisest ja teksist arusaamisest, grammatikast ja kirjutamisest. Juba mitmeid nädalaid lugesid tudengid tunnis eelmiste aastate testi materjale ja igal pool kampuses võis näha nina raamatus tuupivaid tudengeid. Judy ütles, et isegi kampuse avalikus peldikus (mina seda asutust ei külasta) võis näha raamat käes kükitavaid tudengeid. Sel nädalal oli asi eriti hull, tundides oli ainult kümmekond tudengit igast grupist. Üldse on tudengeid kevadsemestril vähemaks jäänud, paljud on leidnud töö ja seetõttu puuduvad tundidest. Ülikoolil on plaanis järgmisel aastal viimasele kurusesele kevadsemester üldse vabaks anda. Täna otsustasin, et kui mu „trade Englishi” grupi omad kavatsevad tunnis testi lugeda, jätan ma lihtsalt tunni ära. Pole mõtet oma hingeõhku raisata ja tahvli ees taielda, kui nad ei kavatsegi tunnist osa võtta. Märkasin, et muidu nõrga grupi helgemad pead polnud üldse tundi tulnud, ja hall keskpärasus ja alla selle istus kohal. Jalutasin tunni alguses pingiridade vahel ja kõigil olid nina ees testid ja minu tundi mitte puutuvad õpikud. Küsisis siis, et mis te arvate, mis me teeme, kas valmistume testiks või osaleme tunnis. Nad olid piisavalt lihtsameelsed, et öelda, valmistume testiks ja siis ma teatasingi, et ma ei kavatse sellisel juhul tundi teha ja kohtume järgmisel nädalal. Hiina haridussüsteem on tuupimisele ja testitulemustele orienteeritud, kedagi, ei ülikooli, tudengite vanemaid ega tudengeid endid ei loksuta eriti, mida nad sisuliselt oskavad. Aga ma ei saa seda tudengitele pahaks panna, masinavärgi mutrikestena ei ole neil võimalust vastuvoolu ujuda. Probleemid tekivad alles siis, kui nad lähevad tööturule ja tööandjad nõuavad neilt sisulisi oskusi ja kogemusi, mida aga paljudel pole. Ja nii taastoodabki süsteem ebakompetentust. Jagasin tudengitega oma mõtteid kogemuse ja tegevuse kaudu õppimise efektiivsusest, kuid loomulikult ei saa ma üksi tuuleveskitega võidelda.

Mõtlesin siis, et lähen inglise keele osakonna juhataja Lili juurde ja teatan, et jätsin tunni ära ja ühtlasi küsin talt ka lõpueksami kohta, kuid selgus, et Lili oli ära sõitnud ja naaseb alles esmaspäeval.